תקשורת מקרבת

סדנאות חווייתיות והרצאות לחברות וארגונים שיעזרו לכם גם לקדם את מטרות הארגון וגם לשמור על עובדים מרוצים ומלאי מוטיבציה

מה זו תקשורת מקרבת?

בכמה מילים, תקשורת מקרבת (Nonviolent Communication)  שפותחה בשנות ה-60 של המאה ה-20 על-ידי דר' מרשאל רוזנברג (פסיכולוג קליני מארה"ב), היא כלי יעיל לפתרון קונפליקטים, יצירת חיבור וקידום הבנה ושיתוף פעולה.

השיטה מושפעת מעקרונות ה"אי-אלימות" כפי שהתוו מהטמה גאנדי ומרטין לותר קינג, ומהגישות ההומניסטיות של קארל רוג'רס ומרטין בובר.

תקשורת מקרבת היא כלי יעיל ויישומי ליצירת שינוי מהותי במערכות יחסים, בהעמקת החיבור והאמון בין אנשים, במניעת אי הבנות וקונפליקטים, במציאת פתרונות יצירתיים ואפקטיביים במצבי אי הסכמה ובהנעת אנשים בכל הגילים מתוך רצון ובחירה, ללא שימוש בכוח הסמכות או בפחד, אשמה או בושה.

ברמה הפרקטית, השיטה מציעה כלים לתקשורת תוך-אישית ובין-אישית, שמגבירים את החיבור לעצמנו ואת החיבור לאחרים. היא מציעה מודל מעשי של תקשורת כבסיס ליצירת הסכמה בין בני אדם ומספקת מיומנויות וכלים ליצירת שינוי מהותי במודעות, בשפה וביחסים – בבית, בין שכנים, בין חברים, בעבודה ובחברה בכלל.

הכלים התקשורתיים הייחודיים שמציע המודל שאותו פיתח דר' מרשאל רוזנברג מולידים אפשרויות חדשות במערכות יחסים, שמובילות הן למציאת דרכים יצירתיות לפתרונות במצבי קונפליקט והן למניעתן של חסימות תקשורתיות ואי-הבנות והתוצאה היא הפחתת הכעסים, ה"קצרים" ואי-ההבנות בתקשורת, הגברת האמון, ההבנה וההנאה במערכות יחסים בכל תחומי החיים. 

במה היישום של תקשורת לא-אלימה יכול לעזור?

  • בשיפור התקשורת (של אדם עם עצמו, זוג, משפחה, ארגון, בתי ספר וכד')
  • ביצירת אקלים בטוח ותומך להתפתחות ולעשייה
  • בפתרון קונפליקטים בדרכים מפתיעות
  • בהנעת אנשים בכל הגילים ללא שימוש בפחד, אשמה או בושה
  • באימוץ של ערכים הומניסטיים באופן המשרת את צורכי כל הצדדים
  • בהערכת ביצועים בדרכים המקדמות צמיחה, למידה – ותוצאות
  • ובדרכים מרתקות ומעשיות להתמודדות עם "מצבים קשים"

תוכן וסוגי הסדנאות

יצירת שינוי ביחסים הבין-אישיים בארגון

סדנה חווייתית שמטרתה להניע שינוי ביחסי העבודה בארגון ולתמוך בשיתוף פעולה ובאקלים ארגוני מקדם. סדנאות אלה מתאימות לימי כיף, גיבוש והעשרה שבהן יקבלו המשתתפים טעימה מן התיאוריה והרוח של התקשורת המקרבת ויתבקשו להביא מקרים אמיתיים מחיי היום-יום של הצוות כדי "לפרק" מתחים ולייצר התנהלות שיש בה יותר חיבור ושיתוף פעולה.

העשרת העובדים

סדנה חווייתית שמטרתה להעשיר את העובדים. סדנאות מסוג זה מתאימות לימי כיף, ימי גיבוש ועוד… במהלך הסדנאות הללו המשתתפים יקבלו טעימה ראשונית מן התיאוריה והרוח של התקשורת המקרבת. כמו כן, הם יקבלו גם כמה כלים יישומיים שיעזרו להם בחיים האישיים – בזוגיות, בהורות, עם המשפחה המורחבת או בכל אינטראקציה אנושית אחרת.

הרצאות פרונטליות

הרצאות שמתאימות לימי כיף והעשרה של העובדים. בהרצאות אלה המשתתפים יכירו את הרוח והמודל של התקשורת המקרבת ויקבלו כלים יישומיים כדי שיוכלו להטמיע את השפה הזו בחיי היום יום שלהם.

סדנה מתמשכת

מספר מפגשים שמטרתם להטמיע את השינוי ביחסים הבין-אישיים ואת שיתוף הפעולה בין העובדים בארגון, ולתמוך ביצירת אקלים ארגוני מקדם. בתהליך זה המשתתפים ילמדו את החומר לעומק ויתרגלו את הדברים כדי להטמיע שינוי אמיתי וארוך טווח.

עבודה ייעודית עם צוותי עבודה

ישיבות מיוחדות של צוותי העבודה בארגון שבהן נבין יחד מה "לא עובד" ועל מה יושבים הקונפליקטים ונלמד תוך כדי תנועה איך להטמיע את הכלים של התקשורת המקרבת בהתנהלות היום יומית בעבודה.

תשומת הלב תוקדש ליישום אקטיבי מיידי של התכנים, וליצירת האווירה המתאימה לאינטראקציה קבוצתית בין המשתתפים והמשתתפות. 

מניסיוני, האווירה הנוצרת בסדנה לרוב מובילה לנפילת מחיצות, לתחושת פרגון וליכוד ולבניית אמון וביטחון בין המשתתפים, המהווים בסיס לרכישת המיומנויות וכמובן ליישום שלהן בהמשך.

ובכל מקרה אופי הסדנה, משכה והתכלית שלה יותאמו לצורכי החברה אחרי שיחת הכנה עם המנחה.

מהם הנושאים העיקריים שנלמד בסדנאות המתמשכות?

מה באמת מנהל את התקשורת שלנו

נכיר את העולם הפנימי של בני האדם לפי גישת תקשורת מקרבת ואיך אפשר לנהל את החיים ואת מערכות היחסים בצורה מיטבית.

מהם ה"מוקשים" שיוצרים ואף מעצימים קונפליקטים בתקשורת ואיך לעקוף אותם

נלמד מה מרחיק ומה מקרב בתקשורת ואיך אפשר להימנע מה"מוקשים" האלה.

מה עושים עם הביקורת והשיפוטים???

נלמד איך להתמודד עם השיפוטים והביקורת שיש לנו על אחרים (ולאחרים עלינו) ולהפוך אותם לכלי שיאפשר לנו להבין את עצמנו הרבה יותר לעומק ולהתחבר לאחר בצורה יותר הרמונית ומקרבת.

איך לדבר מקרבת? – המודל של מרשאל רוזנברג

נלמד איך לדבר בלי לפגוע ובלי להאשים ואיך לדבר באופן שיוריד התנגדות בצד השני ויפתח פתח להבנה, חיבור ושיתוף פעולה.

שלושת המרכיבים שיוצרים תקשורת טובה וזורמת

משולש היחסים המודעים – נלמד מה זה חיבור עצמי לפי גישת תקשורת מקרבת, איך להתבטא באופן מלא ובהיר ואיך להקשיב לאחר ממקום שיאפשר לשני הצדדים להתנהל מתוך הבנה, כבוד ורוגע… 

בקשות בתקשורת מקרבת

נבין למה אנשים לא תמיד נענים לבקשות שלנו גם כשאנחנו "מבקשים יפה". נלמד מה זאת בקשה אמיתית ואיך לבקש באופן שיגדיל את הסיכויים שאנשים ירצו להיענות לנו.

איך לסרב בלי לפחד לפגוע באחר או "לטלטל את הסירה" ואיך לשמוע 'לא' בלי להיפגע

מה המרכיב המיוחד שממוסס כל קונפליקט או התנגדות

נכיר את המרכיב המיוחד שעוזר למוסס קונפליקטים ולייצר קרבה מפתיעה בכל פעם מחדש גם אם שני הצדדים לא הגיעו להסכמה מלאה.

איך לדבר עם מישהו כשהמצב ממש ממש נפיץ???

נלמד איך להתכונן לשיחה קשה (שיחה שבה נרצה לפתור תסכולים או נושאים מאתגרים שחוזרים על עצמם…). נראה איך אנחנו יכולים להקטין את הסיכון ל"פיצוץ" ולהגדיל את הסיכוי שהצד השני יוכל לשמוע את מה שיש לנו לומר.

איך להתמודד עם האתגרים

נכיר עוד "מוקשים" שכדאי להימנע מהם כשאנחנו מכניסים לחיים שלנו תקשורת מקרבת ומה לעשות כשבכל זאת לא עובד לנו והצרכים שלנו לא מתמלאים…

כמה מילים ממשתתפים בסדנאות

 "הסדנה הייתה מאוד מעניינת והרגשתי שעוד כמה מפגשים יכולים לתרום לי רבות".

״השפעת הסדנה כבר מורגשת בהתנהלות היום יומית של הצוות, בתקשורת נעימה יותר ומכבדת״.

"השימוש בכלים חזקים בדומה לאלו שמקבלים מDBT וCBT. הסדנה מחזקת את הצוות מנטלית, ממתנת שליליות ביחסי הגומלין בין חברי הצוות ובאופן כללי מאפשרת לאנשים להתמקד יותר בעבודה ופחות בשוליים שלה".

"ללא ספק אפשר להרגיש שמשהו השתנה ואנחנו כבר מיישמים את מה שהיה בסדנה ביום יום שלנו ובעיקר בישיבות שהיו מתנהלות באופן הרבה פחות יעיל".

כמה מילים על המנחה – הילה דוד

נעים להכיר. שמי הילה דוד ואני מנחה סדנאות וקורסים בתקשורת מקרבת. מאמנת ומגשרת בגישת תקשורת מקרבת ו"המצפן" ו- NLP TRAINER. מנחה בכירה ושותפה לפיתוח הקורס להכשרת מאמנים בגישת תקשורת מקרבת ו"המצפן". משנת 2012 מלווה ומדריכה אנשים וזוגות שחווים קשיים בתקשורת, בזמני משבר, בתהליכי שינוי, ובצמתים שונים בחיים.

בשנים האחרונות שימשתי כמנכל"ית של מרכז מיתרים – המרכז ללימודי תקשורת מקרבת וכיום אני מנהלת הקורסים ומנהלת מקצועית במרכז.

אשמח לדבר איתכם ולבדוק איך ניתן להתאים לצוותים שלכם את החוויה הייחודית שתתאים לצרכי הארגון.

054-4603148

hila@2chance.co.il

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן