"ביטוי של הפגיעות שלנו יכול לעזור בפתרון סכסוכים" (ד"ר מרשאל רוזנברג)

קצת על תקשורת מקרבת

תקשורת מקרבת היא גישה מרתקת וגאונית פרי פיתוחו של ד"ר מרשאל רוזנברג שהיה פסיכולוג אמריקאי, מתלמידיו של קארל רוג'רס (אבי הפסיכולוגיה ההומניסטית). 

מטרתה של הגישה היא ללמד אותנו לתקשר בדרך שמצליחה להעביר את מה שאנחנו רוצים לומר, באופן שמפחית קונפליקטים ותסכולים שהם מנת חלקנו ברמת היום יום.

בעזרת תקשורת מקרבת אנחנו יכולים, ליצור דיאלוגים ולגשר על קונפליקטים בצורה יעילה ולעיתים קרובות אפילו לפתוח את הלב וליצור חיבוק עמוק עם הצד השני.

ככל שאני מעמיקה בתהליכים האלה, אני יותר ויותר מבינה שמדובר כאן בתהליך התפתחות רוחנית עמוקה. תהליך שעוזר לנו לגדול להיות אנשים חומלים, אנושיים, אוהבים ופתוחים לעצמנו ולאחרים.

תקשורת מקרבת מלמדת אותנו

  • להקשיב לעצמנו בעירנות וללמוד לזהות בדיוק למה אנחנו זקוקים.
  • להביע את הצורך שלנו בבהירות מירבית.
  • להתאמן בריסון השיפוטיות שלנו וביכולת להיות יותר פתוחים ובעלי יכולת הולכת וגוברת להכיל את השונה.
  • להפסיק לדרוש ולנסות לנסח את בקשתנו ממקום של הרבה כבוד לאחר.
  • להיות במקום של פתיחות לקבל את בחירותיו של האחר, גם אם הן לא לרוחנו.
  • להיות פחות "יודעים" ויותר בוחנים וסקרנים.
  • להסתכל על הזולת ממקום אמפתי ומתחבר לאנושיות שבו ולא ממקום מרוחק ומנוכר.
  • ואיך דווקא שיחות "קשות" שאנחנו מפחדים לנהל, מאפשרות פתיחה של מרחב חדש בזוגיות וביחסים בכלל.
  • ללמוד להיות בחיבור עצמי מלא לעצמנו, להבין את עצמנו לעומק ורק אז כשיש בנו הרבה יותר הבנה, בשלות ורוגע, לצאת לאינטראקציה עם העולם החיצון ולנסח את הצרכים שלנו במלואם ובאופן מדוייק וברור.
  • בעזרת תקשורת מקרבת אנחנו לומדים לראות את עצמנו ואת האחר בחמלה, לפתח את "שרירי" הקבלה והנתינה שלנו, לחוות עולם הרמוני, גמיש וזורם יותר ולייצר עולם שבו התקשורת זורמת מלב אל לב.

רוצה לדבר איתי?

מלא/י את הטופס כאן למטה ואחזור אליך בהקדם

מהו הליך של גישור בגישת תקשורת מקרבת?

בעוד המטרה של הליך הגישור הקלאסי היא להגיע להסכמים ובדרך כלל כל אחד הולך לדרכו, המטרה בגישור בגישת תקשורת מקרבת היא להבין את הצד השני לעומק, להגיע לעולם הצרכים של כל אחד מהצדדים וליצור חיבור וקרבה מחודשת או לפחות הבנה וקבלה של הדברים.

אני מאמינה שכשאנשים עוברים את התהליך הזה ומבינים לעומק מה המניעים של הצד השני, ומאיפה נובעת ההתנהגות שלו, הרבה יותר קל להם להתחבר מחדש.

אלה הסיבות שבגללן בחרתי להתמקד בגישור בגישת תקשורת מקרבת ולא בגישה הקלאסית. גיליתי שמה שחשוב לי הוא לחבר בין אנשים ולא לעזור להם להיפרד וכמובן ליצור את החיבור בצורה מאוד מסוימת שתקשורת מקרבת מציעה.

אם כך, בתהליך של גישור בגישת תקשורת מקרבת אנחנו לא מגיעים לבית משפט ולא חותמים על הסכמים, אלא לומדים להסתכל על האדם שמולנו כעל ישות עצמאית, מורכבת, מופלאה ומיוחדת, לומדים את המורכבות שלה ובעזרת כל זה אנחנו מנסים לפתוח את הלב ולהתקרב.  

המטרות העיקריות של הליך הגישור בגישת תקשורת מקרבת

  • לחשוף את הצרכים העמוקים של כל אחד מהצדדים.
  • לפתוח את הלב לצד השני ולהבין שאין צורך "רע" או בעייתי רק שהאסטרטגיה (דרך להשגת הצורך) היא זו שגורמת לקונפליקט.
  • לבדוק איך לשנות אסטרטגיות שיענו על הצרכים של כל הצדדים בלי שזה יעיב על מערכת היחסים.

מי מתאים להליך של גישור בגישת תקשורת מקרבת?

כל מי שמוצא את עצמו בקונפליקט קצר או מתמשך או אפילו חווה קשר זוגי ששוב ושוב מגיע לאותם מקומות ורוצה לצאת מהתסכול ומהתקשורת הקשה, להבין לעומק למה זה קורה ואיך לשפר את התקשורת (וכמובן גם את החיים) בעזרת כלים ברורים ויעילים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן